W projekcie zostaną wytworzone narzędzia do wszechstronnej oceny funkcjonowania emocjonalno-społecznego dzieci i młodzieży, w tym dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz niepełnosprawnościami, w modelu diagnozy funkcjonalnej, połączonej z dedykowanymi zestawami materiałów postdiagnostycznych w kompleksowym modelu bio-psycho-społecznym, zsynchronizowanym z klasyfikacją ICF.


CEL
Celem projektu jest opracowanie i upowszechnienie narzędzi diagnostycznych wspierających pomoc psychologiczno-pedagogiczną dzieci i młodzieży w obszarze emocjonalno-społecznym. Diagnoza zostanie oparta na autorskim modelu funkcjonowania emocjonalno-społecznego. Wsparciem zostaną objęte wszystkie poradnie psychologiczno-pedagogiczne, które podpisały Porozumienie z ORE (Ośrodek Rozwoju Edukacji). Opracowane zestawy narzędzi diagnostycznych będą wykorzystane do diagnozy dzieci i młodzieży w wieku od 0 do 25 lat (z wyłączeniem wieku 9-13 lat), w tym uwzględnieni zostaną uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) i niepełnosprawnościami. Przygotowany zestaw narzędzi i materiałów będzie stanowił wsparcie dla specjalistów z poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli i specjalistów szkolnych w zakresie funkcjonowania emocjonalno-społecznego dzieci i młodzieży.
EFEKTY
Poradnie psychologiczno-pedagogiczne, które podpisały porozumienie z ORE otrzymają:
- zestaw narzędzi do wszechstronnej diagnozy funkcjonowania osobowościowego dzieci i młodzieży
- dla pięciu okresów rozwojowych (od 0 do 25 lat),
- ze specjalnymi wersjami dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i niepełnosprawnościami,
- powiązany z zestawem materiałów postdiagnostycznych,
- w paradygmacie analizy funkcjonalnej w modelu bio-psycho-społecznym,
- zsynchronizowany z klasyfikacją ICF.
ETAPY BADAŃ
W RAMACH REALIZACJI PROJEKTU ZOSTAŁY ZAPLANOWANE CZTERY ETAPY BADAŃ:
- dopracowanie koncepcji teoretycznej
- badania pilotażowe - weryfikacja przygotowanej operacjonalizacji autorskiego modelu mechanizmów funkcjonowania emocjonalno-społecznego, w celu przygotowania jak najbardziej przejrzystego i zrozumiałego zestawu narzędzi dla odpowiednich grup
- badania walidacyjne - ostateczna weryfikacja jakości pomiaru (w tym trafności i rzetelności)
- badania normalizacyjne - przygotowanie empirycznych profili funkcjonowania emocjonalno-społecznego dzieci i młodzieży oraz tabel norm, dzięki którym możliwa będzie interpretacja wyniku badanej osoby w odniesieniu do populacji dzieci i młodzieży w danym okresie rozwojowym
Dodatkowo, zostaną również opracowane materiały postdiagnostyczne, m.in. gry dydaktyczne, scenariusze zajęć, które będą wykorzystywane do pracy z uczniem w zakresie funkcjonowania emocjonalno-społecznego. Ważnym elementem projektu będzie możliwość wykorzystania do procesu diagnostycznego aplikacji elektronicznej, która ułatwi i przyśpieszy czas diagnozowania. Aplikacja elektroniczna będzie odpowiednikiem wersji papierowej opracowanych narzędzi diagnostycznych. Materiały postdiagnostyczne będą również w wersji elektronicznej.